SOS TELEFON (0-24) 0800 333 883

namijenjen za hitnoće, isključivo žrtvama obiteljskog nasilja

Svjetski dan mentalnog zdravlja

Na Svjetski dan mentalnog zdravlja, umjesto svojim korisnicima, sugrađanima s i za koje djelujemo, obraćamo se svim svojim kolegama, sustručnjacima koji podupiru snage naše zajednice.

Zašto?

Istraživanja pokazuju da učinkovita psihoterapija daje bolje i dugotrajnije rezultate od samo farmakološkog liječenja. Psihoterapija može smanjiti broj recidiva, posebno u liječenju anksioznosti i blage ili umjerene depresije, u većem stupnju od samih lijekova. Doista, zdravstvene vlasti nekih europskih i svjetskih zemalja izdale su smjernice za liječenje ovih poremećaja, preporučujući da psihološka podrška ima prioritet nad liječenjem lijekovima. Dakle, možemo sa sigurnošću reći da je psihoterapija djelotvorna.

S druge strane, trenutne procjene kažu da u gotovo 50% psihoterapija klijenti odustaju od nje i 1/3 do čak 2/3 njih nema koristi on naših uobičajenih strategija. Također, istraživanja sugeriraju da će čak i ‘najbolji’ terapeuti imati 3 od 10 klijenta koji će se kući vratiti bez ikakve koristi. Postavlja se pitanje postoje li onda uspješni i manje uspješni terapeuti, zbog čega klijenti odustaju ili ne postižu željene rezultate i što je to općenito, što terapiju čini djelotvornom?

Čini se kako je za to dovoljno pitati klijente. Neki autori – istraživači to su i učinili. Pitali su pacijente što im najviše pomaže u njihovoj psihoterapiji. Pitali su praktičare koja komponenta psihoterapije osigurava najveću vjerojatnost uspjeha. Pitali su istraživače koji dokazi idu u prilog predviđanju učinkovitog psihološkog liječenja. Pitali su zagovornike različitih psihoterapijskih pravaca u kojoj točki mogu pronaći zajedništvo. Najčešći odgovor na sva ova pitanja je psihoterapijski odnos –  iscjeljiteljski savez između klijenta i kliničara.

Odnos između terapeuta i klijenta teško je definirati, još ga je teže empirijski proučiti i klinički obuhvatiti. Iako postoje različite škole psihoterapije, malo tko se ne bi složio da je dobar terapijski odnos nužan uvjet za povoljan ishod psihoterapije. To sa sobom otvara mnoga važna pitanja: od čega se sastoji taj odnos, kako se razvija, o čemu ovisi, kako djeluje i utječe na tretman?

David Epstain je rekao: ‘Svaki put kada postavimo pitanje, stvaramo novu moguću verziju života’.

Zbog toga, umjesto odgovora, nudimo nova pitanja – svakom od nas, koji svakodnevno sjedamo u svoje urede, iza zatvorenih vrata, s osobama koje nam daju svoje povjerenje i dijele s nama svoje ranjivosti, da nikad ne prestanemo pozorno slušati one preko puta sebe i iskrenih očiju gledati u sebe same:

Kako razumijemo pojam „odnosa“?

Kako razumijemo pojam „terapije“?

Možemo li definirati točku u kojoj započinje uspostava terapijskog odnosa?

Kako stvoriti „seting“ za terapiju?

Kako promišljati odnose moći?

Kako komunicirati ravnopravnost?

Kako zauzeti poziciju ne -znanja?

Kako osvještavati vlastite vrijednosti i stavove?

Kako razlikovati istinu od stava?

Tko odlučuje o ciljevima terapije?

Kako prepoznajemo kvalitetu odnosa između terapeuta i klijenta?

Možemo li je mjeriti?

Kako stvoriti atmosferu povjerenja i slobode koja otvara mogućnosti?

Kako da nam bude ugodno zajedno promišljati i razvijati strategiju za dalje?

Kako se približiti?

Kako se opustiti?

Kako uživati u tišini, u komunikaciji bez riječi?

Kako ostati svoj i sačuvati vlastite vrijednosti?

Kako zadržati motivaciju za promjenom?

Kako preispitivati značenja pojmova našeg klijenata?

Kako se odvojiti od sebe u odnosu?

Kako prepoznati nastajanje novog identiteta samog odnosa?

Kako dozvoliti i potaknuti klijenta na su-kreiranje stvarnosti?

Kako propitati klijentovo razumijevanje njegove dominantne priče?

Kako smanjiti patnju i povećati broj mogućnosti?

Kako patiti radi boli, a ne radi dijagnoze?

Kako progovoriti jezikom klijenta? Kako promatrati promjene – vlastite, klijentove i našeg odnosa?

Kako podržati osobu?

Što to za nju znači?

Kako istaknuti resurse klijenta?

Kako znati što je klijentu korisno?

Što je za odnos transformativno?

Kako postati saveznik s klijentom?

Kako imati na umu privremenost odnosa?

Kako nelagodu učiniti lagodnom?

Kako bolje čuti?

Kako bolje razumjeti klijenta?

Kako pregovarati s klijentom?

Kako dobiti korisnu povratnu informaciju o radu s ciljem bolje učinkovitosti?

 

(preuzeto iz stručnih radova Ane Fabijan i Maše Komadine)

Ostali projekti

Projekti

Avon Global Grant “Ekonomsko osnaživanje žena žrtava obiteljskog nasilja”

Kao dio obilježavanja Međunarodnog dana borbe protiv nasilja i “16 dana aktivizma”, kompanija Avon je u okviru globalne kampanje za borbu protiv nasilja nad ženama podržala projekt “Ekonomsko osnaživanja žena žrtava nasilja” Udruge UZOR. Ova donacija omogućila je ženama koje su preživjele nasilje, edukaciju kao i ekonomsko osnaživanje, kako bi se žene na više načina osnažile i osamostalile te dobile višestruke mogućnosti izlaska iz situacije nasilja. Sama poruka globalne kampanje diljem svijeta je: Znaš li da usne s crvenim ružem

Novosti

#ResponsibleTogether22

Ponosni smo što sudjelujemo u kampanji #ResponsibleTogether22 – Odgovorni zajedno kao dio mreže “WWPEN Work With Perpetrators – European Network” europske mreže organizacija koje provode psihosocijalni tretman počinitelja nasilja u obitelji. Ove godine kampanja je usmjerena na podizanje svijesti o nasilju u mladenačkim vezama #IntimatePartnerViolence i #CAPVA. Saznajte više o kampanji i organizacijama koje sudjeluju te pogledajte pregled događanja diljem Europe: https://www.work-with-perpetrators.eu/campaign-2022/youth-hr Kampanja traje tijekom “16 dana aktivizma” koji započinju s 25.11. – Međunarodnim danom borbe protiv nasilja nad ženama